Na jakiej platformie najlepiej postawić sklep internetowy? Garść porad
Udostępnij wpis:

Platforma sklepowa – co to?
Platforma sklepowa to program pozwalający stworzyć sklep online i w prosty sposób nim zarządzać.
W dawnych czasach, programiści musieli tworzyć sklepy internetowe od zera – tworząc moduł koszyka, zamówienia, płatności oraz zarządzania kategoriami produktów i samymi produktami. Nieco później powstały właśnie platformy sklepowe, które już na starcie posiadają wyżej wymienione moduły.
Pocieszę Cię, że obecnie niemalże wszystkie platformy reprezentują wysoki poziom obsługi procesów sprzedaży, ale jest kilka, które robią to lepiej od innych, o czym dowiesz się poniżej.

Rodzaje platform e-commerce dla sklepu internetowego – jaką wybrać?
W ciągu ostatnich 25 lat, powstało mnóstwo świetnych, zróżnicowanych platform dla sklepów internetowych:
WooCommerce (WordPress)
WooCommerce to zdecydowanie najpopularniejsza platforma e-commerce zarówno w Polsce jak i na świecie. Prostota tworzenia sklepu, zarządzania produktami, mnóstwo darmowych wtyczek i szablonów wyglądu, brak prowizji i otwartoźródłowy kod – tym właśnie charakteryzuje się WooCommerce.
Ta platforma nie byłaby tak popularna, gdyby nie jej funkcjonalność i możliwość dowolnego dostosowania pod swój biznes. Potrzebujesz wyskakujących okienek marketingowych? Proszę bardzo. Potrzebujesz dodać ogromną liczbę produktów w automatyczny sposób? Nie ma sprawy! Integracja Allegro, InPost? Również jest. Warto byłoby się zapytać, czego nie oferuje ta platforma.
WooCommerce pozwala nam na intuicyjne dodawanie nowych produktów i nowych kategorii, bezproblemowa edycja już obecnych i zarządzanie kilkoma kliknięciami.
Zdecydowane zalety:
- NIESAMOWITA ilość dostępnych darmowych i płatnych szablonów,
- MNÓSTWO możliwości integracji (m.in. Allegro, InPost, Baselinker, Fakturownia itp.),
- DOWOLNE dostosowanie wyglądu i najważniejszych funkcji (z pomocą wtyczek),
- możliwość stworzenia szablonu szytego na miarę pod Twoją firmę,
- środowisko przyjazne pozycjonowaniu w Google (SEO) – wiele rzeczy od strony technicznego SEO, w WordPressie mamy już przygotowanych na starcie,
- najlepszy wybór, wśród kilkunastu tysięcy przedsiębiorców w Polsce,
- wysokie noty opinii,
- brak prowizji od sprzedaży,
- łatwe wdrożenie wielu języków i wielu walut,
- nie ma tu żadnego abonamentu, bo WooCommerce jest darmowy, a budowa sklepu na tej platformie to inwestycja na kieszeń małego biznesu (no i jest to cena jednorazowa).
Znane minusy:
- za duża ilość wtyczek, może się odbić na prędkości działania sklepu;
Ile kosztuje sklep internetowy na WooCommerce (WordPress)?
Koszt stworzenia sklepu na tej platformie może osiągnąć nawet okrągłe 0 zł, a to wszystko za sprawą projektu darmowego sklepu internetowego, gdzie całą pracę nad budową sklepu online wykonuje student, na zaliczenie praktyk. Jedynym kosztem, jaki trzeba będzie ponieść to hosting (miejsce dla strony w sieci) oraz domena (adres URL sklepu, np. twojnowysklep.pl).
W agencjach stworzenie sklepu internetowego na WooCommerce zaczyna się od 5000 zł netto + koszty hostingu i domeny.
Shoper
Shoper to platforma należąca do najprostszych w obsłudze. Wszystko masz w niej pod ręką. Tu produkty, tu kategorie, tu ustawienia SEO, tu stopka. Dodajesz dodatkowe podstrony w prosty sposób bez żadnych umiejętności kodowania. Jest to jednak rozwiązanie abonamentowe w modelu SaaS, które będzie wymagało comiesięcznego inwestowania konkretnych kwot.
Wszystko mieści się w eleganckim panelu zarządzania sklepem, który dodatkowo można rozwijać o własne moduły (tutaj jednak z pomocą programisty). Jest to trzecia najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce.
Plusy:
- elegancki i jasny panel zarządzania,
- wsparcie pomocy technicznej w tworzeniu i edycji,
- nie potrzeba żadnych wtyczek do tworzenia przekierowań (przydatne przy pozycjonowaniu),
- proste zarządzanie SEO, także dla początkujących.
Minusy:
- opłaty miesięczne (mały biznes może pozwolić sobie raczej na mniejszy pakiet),
- model SaaS, nie pozwalający na całkowitą dowolność działań,
- przywrócenie kopii zapasowej to dodatkowy koszt 200 zł netto,
- kosztowne projekty graficzne (od 699 zł netto),
- opłaty za transakcje realizowane przez Shoper Płatności na poziomie 1,58% przy niskich pakietach.
Ile kosztuje sklep internetowy na Shoperze?
Koszt postawienia sklepu na Shoperze może wynosić nieco mniej na samym początku, jeśli trafi się na promocję. W standardowym cenniku, podstawowy sklep na Shoperze to koszt 249 zł netto miesięcznie lub mniej w zależności od wybranego pakietu.

Shopify
Shopify to zagraniczna platforma z kilkunastoletnim doświadczeniem na Polskim rynku. Oferuje konfigurowalne szablony i kompleksowe rozwiązanie dla e-commerce, w postaci przejrzystego panelu, w którym masz wszystko – od marketingu, przez płatności po wysyłkę.
Plusy:
- pomoc techniczna 24/7 dzięki czatowi na żywo,
- gotowe wzory i szablony do wyboru (można też wykupić i wdrożyć płatne rozwiązanie, skrojone pod Twój biznes),
- możliwość szybkiego importu zamówień z różnych platform handlowych.
Minusy:
- 2% prowizje transakcyjne, malejące do 0,2%, wraz z wyborem wyższego pakietu sklepu,
- przy najniższym pakiecie, udział kosztów Shopify w obrotach to średnio aż 4,9%,
- wymaga od przedsiębiorcy przynajmniej podstawowej znajomości j. angielskiego.
Ile kosztuje sklep internetowy na Shopify?
Koszt sklepu na Shopify zaczyna się od 32 euro netto miesięcznie, 288 euro netto rocznie lub więcej w zależności od obranego pakietu.
OpenCart
OpenCart to darmowa platforma sklepowa, zajmująca 5 miejsce wśród najpopularniejszych platform e-commerce. Na świecie korzysta z niej prawie 0,5 miliona przedsiębiorców. Jest to rozwiązanie open-source, dzięki czemu możesz (z pomocą odpowiednich osób) wdrożyć niemalże każdy pomysł na swój biznes.
Plusy:
- proste, darmowe rozwiązanie e-commerce (posiada wszystko, czego trzeba do prowadzenia pierwszego sklepu),
- brak prowizji za transakcje zakupu,
- bardzo prosty panel zarządzania sklepem.
Minusy:
- aby skutecznie pozycjonować biznes w Google, potrzebne będą odpowiednie moduły SEO, za które przyjdzie nam zapłacić około 200 zł netto za każdy,
- dodatkowe moduły płatności lub przesyłek? Za to też trzeba będzie tutaj zapłacić,
- trudna samodzielna rozbudowa,
- środowisko z archaicznym wyglądem,
- możesz stworzyć dowolny moduł i dopasować swój sklep idealnie pod Twój biznes (z pomocą programisty).
Ile kosztuje sklep internetowy na OpenCart?
Jeśli planujesz wybrać rozwiązanie OpenCart dla swojego sklepu internetowego, musisz się liczyć z kosztami od 900 zł netto do nawet 5500 zł netto za jego postawienie na tej platformie.
RedCart
RedCart to to dość świeża polska platforma sklepowa działająca od 2008 roku, oferująca idealne rozwiązania pod dropshippingowy model sprzedażowy, ale też klasyczny sklep internetowy. Platforma działa w modelu SaaS (co miesiąc lub co rok należy uiścić opłatę za abonament).
Twórcą platformy, jest firma Droplo z Wałbrzycha, która wciąż rozwija swój produkt. System RedCart pozwoli Ci prowadzić własny sklep internetowy z dużą dozą automatyzacji oraz wszelkiej maści integracji – z najważniejszych warto wymienić: Allegro, Empik, a nawet eBay.
Plusy:
- ponad 600 integracji z różnymi hurtowniami oraz platformami sprzedażowymi (w tym Allegro),
- bezpłatna integracja z hurtownią,
- automatyzacja dropshippingu,
- rozwiązanie zorientowane na dropshipping,
- brak prowizji od sprzedaży,
- całkiem opłacalne rozwiązanie w rocznym rozrachunku,
- brak opłat instalacyjnych.
Minusy:
- dość wysoka cena miesięczna,
- na niższych pakietach, osobno trzeba dokupić certyfikat SSL (ważny w bezpieczeństwie sklepu),
- na niższych pakietach brak możliwości wdrożenia indywidualnych zmian w oprogramowaniu,
- na niższych pakietach, trzeba dopłacić za regulamin i politykę prywatności.
Ile kosztuje sklep internetowy na RedCart?
Sklep internetowy na RedCart to inwestycja przynajmniej 199 zł netto miesięcznie przy najmniejszym pakiecie, który nawet nie posiada opcji zintegrowania z hurtownią. Jeśli chcesz zintegrować się z przynajmniej jedną hurtownią, musisz zainwestować w pakiet za minimum 259 zł netto miesięcznie.

Wix
Platforma Wix to jeden z popularnych kreatorów stron internetowych, co nie oznacza, że nie można przygotować na niej funkcjonalnego sklepu. Ilość dostępnych opcji zależy oczywiście od wybranego pakietu.
Plusy:
- możliwość sprzedaży subskrypcji na produkt lub usługę,
- integracja z różnymi platformami sprzedażowymi,
- możliwość zaprojektowania sklepu samodzielnie (super opcja, dla tych, którzy mają podstawowe doświadczenie w grafice lub designie stron/sklepów),
- możliwość sprzedaży w modelu dropshippingowym,
- możliwość stworzenia własnych e-kart podarunkowych.
Minusy:
- jeśli chcemy mieć porządną ilość zasobów serwera, musimy zainwestować w najwyższy pakiet, który jest BARDZO kosztowny, jak dla małego biznesu,
- program lojalnościowy dostępny tylko w najwyższym pakiecie,
- całość sklepu internetowego na Wix trzeba zaprojektować samodzielnie, poświęcając swój czas
- problemy z prowadzeniem skutecznego pozycjonowania w Google,
- brak możliwości przeniesienia sklepu na inną platformę.
Ile kosztuje sklep internetowy na Wix?
Sklep internetowy na Wix będzie wymagał niemałej inwestycji – przynajmniej 88 zł netto miesięcznie przy najmniejszym pakiecie, który niestety zapewnia dość niewiele zasobów.
Przy prowadzeniu mini sklepu wszystko powinno być w porządku, gorzej, gdy w sezonie sklep przestanie nam działać, ze względu na zbyt dużą ilość wchodzących klientów.
Pozostałe pakiety, z nieco większymi zasobami, lecz wciąż dość ograniczonymi to koszt 136 zł netto miesięcznie lub 680 zł netto miesięcznie.
Magento
Magento to popularna platforma sklepowa, z której pomocą możemy stworzyć fantastyczny sklep z mnóstwem spersonalizowanych funkcji, idealny do działań B2C, jak i B2B. Obecnie nad tą darmową platformą opiekę sprawuje zagraniczny gigant: Adobe.
Plusy:
- możliwość pełnej personalizacji (z pomocą odpowiednich specjalistów),
- wielojęzyczność,
- wielowalutowość,
- platforma przyjazna pozycjonowaniu w Google,
- prosty i przemyślany interfejs zarządzania sklepem.
Minusy:
- bardzo kosztowne wdrożenie sklepu, mało opłacalne dla małych biznesów.
Ile kosztuje sklep internetowy na Magento?
Sklep internetowy na Magento to koszt około 10000-20000 zł netto. Dlaczego aż tyle? Platforma sama w sobie jest darmowa, jednak jej wdrożenie wymaga pracy doświadczonych specjalistów, którzy znają się na kodowaniu. Do tego dochodzi też cena domeny, hostingu, certyfikatu SSL i inne koszta.
SkyShop
SkyShop to platforma sklepowa oparta o model SaaS, dzięki której możesz szybko stworzyć sklep internetowy do klasycznej sprzedaży lub modelu dropshipping.
Plusy:
- nie musisz umieć programować,
- sklep gotowy do sprzedaży w kilka godzin,
- integracje z wieloma hurtowniami, w różnych branżach, w tym także w modelu dropshipping,
- bezpłatna dwustronna integracja z Allegro.
Minusy:
- najniższy plan pozwala dodać tylko 100 produktów, jednocześnie generując dość duże koszta miesięczne – mało opłacalne dla małego biznesu,
- mocno ograniczona ilość dostępnych szablonów,
- mocno wysokie ceny jak dla startującego biznesu.
Ile kosztuje sklep internetowy na SkyShop?
Sklep internetowy na SkyShop to wydatek od 109 do 549 zł netto miesięcznie. W planach rocznych jest oczywiście taniej. 109 zł za możliwość dodania 100 produktów, to w mojej ocenie trochę za dużo. A nieco wyższy plan za 219 zł netto miesięcznie, zupełnie wykracza poza budżet małego przedsiębiorcy.
Może to być dobre rozwiązanie, gdy nasz biznes zacznie cyklicznie rosnąć. Na początek lepiej jednak wybrać coś tańszego lub opartego o dowolną darmową platformę open-source, jak np. WooCommerce.
PrestaShop
PrestaShop to popularna, darmowa platforma sklepowa rozwijana od 2007 roku. Posiada otwartoźródłowy kod, który sprzyja personalizacji i rozbudowie sklepów i platform sprzedażowych.
Plusy:
- zapewnia prostą edycję dla osób nie znających kodowania,
- dostosowane techniczne SEO, przyjazny pozycjonowaniu w Google,
- możliwość importu sklepów opartych o platformę osCommerce,
- wielojęzykowość,
- wielowalutowość,
- przydatna funkcja porównania produktów,
- posiada wszystko czego trzeba do prowadzenia typowego sklepu internetowego.
Minusy:
- kosztowniejszy we wdrożeniu niż konkurencyjny WooCommerce,
- trudny w samodzielnej instalacji,
- część funkcjonalności jest płatna.
Ile kosztuje sklep internetowy na PrestaShop?
Sklep internetowy na PrestaShop to wydatek kilku tysięcy złotych na specjalistę, który fachowo wdroży całość. Oczywiście niezbędna będzie także domena i hosting, które także swoje kosztują.
Na co zwracać uwagę przy wyborze platformy dla sklepu internetowego?
Nie wiesz na co zwracać uwagę przy wyborze odpowiedniej platformy sklepowej? Poniżej znajdziesz garść informacji, którym elementom warto się przyjrzeć:
Ile można dodać produktów?
Ilość produktów, jakie możesz dodać na sklepie jest bardzo ważna z punktu widzenia rozwoju biznesu. W końcu jeśli będziesz mieć sklep z możliwością dodania tylko 100 produktów, to prędzej, czy później przekroczysz tą granicę, co będzie się wiązało z wybraniem wyższego planu, który zazwyczaj jest ZNACZNIE kosztowniejszy.
Najlepszym wyjściem, które nas nie ograniczy będzie PrestaShop lub WooCommerce.
Osobiście dla małych biznesów polecam raczej tą drugą opcję. Dlaczego? Platforma WordPress jest bardzo prosta we wdrożeniu samodzielnie, a jeśli nie mamy czasu lub nie chcemy się tym zajmować, to zatrudnienie specjalisty od WooCommerce, będzie znacznie tańsze i szybsze, niż PrestaShop. Woo jest też zdecydowanie bardziej popularny.
Poradzi sobie bez problemu z 1000, 5000, a nawet 10000 produktów w sklepie. Dodatkowo posiada odpowiednie integracje, pozwalające importować produkty automatycznie.

Wygląd sklepu internetowego
Przy wyborze platformy sklepowej, koniecznie należy się kierować wyglądem sklepu internetowego, który jest swego rodzaju “opakowaniem”, w którym trzymamy nasze produkty.
Obecnie podstawą jest responsywny design sklepu, bez niego ani rusz.
Internauci i roboty Google’a nie wejdą na coś, co jest nieprzystosowane do ich urządzeń i nowoczesnych standardów. Dlatego wszystkie stare platformy sklepowe, które nie posiadają responsywności, to bardzo ZŁE rozwiązanie.
Warto też poprzeglądać nowoczesne sklepy i sprawdzić, jak wyglądają rozwiązania na poszczególnych platformach. Niektóre rozwiązania, takie jak OpenCart, mogą się okazać zbyt archaiczne i zbyt odbiegające od obecnych standardów.
Kanały sprzedaży i integracje
Jeśli obecnie sprzedajesz na konkretnej platformie sprzedażowej, to koniecznie sprawdź, czy Twój nowy sklep internetowy będzie posiadał odpowiednią integrację. Raczej nie chciałbyś ręcznie przenosić kilkudziesięciu lub kilkuset produktów np. z Allegro do swojego sklepu.
Jeśli planujesz działać w dropie, sprawdź, czy wybrana platforma sklepowa oferuje integrację z interesującą Cię hurtownią.
Koszty sklepu
Jeśli dopiero zaczynasz prowadzić swój mały biznes, to z pewnością będziesz chciał jak najlepiej zoptymalizować koszty, w stosunku do jakości. Większość platform sklepowych opiera się o dwa modele kosztów – jednorazowe oraz abonamentowe.
Sklep internetowy open source – koszt jednorazowy
Darmowe platformy sklepowe open-source – WooCommerce, PrestaShop, OpenCart są zawsze w pełni darmowe. Można wdrożyć je samemu, ale do tego trzeba posiadać pewną wiedzę.
Najczęściej rozwiązaniem jest zatrudnienie odpowiedniego specjalisty lub agencji, która wdroży cały sklep. Wystarczy zapłacić konkretną kwotę jednorazowo i otrzymamy funkcjonalny sklep, bez żadnych prowizji, w pełni na własność.
Dodatkowo, jak już wcześniej wspominałem na początku tego artykułu, istnieje możliwość stworzenia sklepu internetowego, przez studentów, którzy na zaliczenie kursu, tworzą darmowe strony internetowe i sklepy oparte o WordPress.
Sklep internetowy na abonament (SaaS) – koszt cykliczny
Platformy sklepowe w modelu SaaS, takie jak: Shoper, Shopify, RedCart, Wix, SkyShop, opierają się o cykliczne opłaty miesięczne lub roczne (abonament).
Kosztują one nieco mniejszą kwotę na start, ale w dłuższej perspektywie są ZNACZNIE droższe, w dodatku jeszcze często uniemożliwiając łatwe przeniesienie się na darmową platformę.
Warto też pamiętać, że w modelu SaaS, nasz sklep internetowy, tak naprawdę nie będzie nasz, tylko “wynajętym narzędziem”.
Plusem takiego rozwiązania jest zwykle ilość dostępnych funkcji, ekspresowe wdrożenie i prostota obsługi.
O czym pamiętać przy budowie sklepu internetowego?
Poniżej znajdziesz 3 najważniejsze rzeczy, o których musisz pamiętać, chcąc stworzyć własny sklep internetowy:
O budżecie
Posiadasz mały budżet?
Jeśli dopiero zaczynasz rozwijać swoją firmę, najlepszym rozwiązaniem będzie platforma WooCommerce, która zapewni najlepszy współczynnik wysokiej jakości do niskich kosztów.
Działasz już od jakiegoś czasu na platformach sprzedażowych i planujesz założyć własny sklep?
Jeśli cenisz sobie brak prowizji to również WooCommerce będzie dla Ciebie odpowiedni, jeśli jednak nie boisz się cyklicznych opłat, możesz wypróbować Shopera lub SkyShopa – pamiętaj jednak, że jeśli w przyszłości zmienisz zdanie, nie będziesz mógł łatwo migrować swojego sklepu z tych platform na darmowego WooCommerce.

O integracjach i technicznych możliwościach sklepu
Pamiętaj o zbadaniu technicznych możliwości sklepu. Warto sprawdzić, czy wybrana platforma sklepowa posiada odpowiednie funkcje, które będą niezbędne dla Twojego biznesu, a jeśli nie, to czy może zostać o nie rozbudowana.
O perspektywie na SEO
Większość builderów i kreatorów sklepów ma poważne problemy z pozycjonowaniem w Google, utrudniając dostęp do kodu, lub nie posiadając domyślnie odpowiednich modułów.
Wybierając rozwiązania open-source, takie jak Magento, PrestaShop lub WooCommerce, masz pewność odpowiedniego przystosowania do późniejszego rozwijania sklepu także pod ruch organiczny z Googla.
FAQ – Jaki sklep internetowy wybrać?
Poznaj odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące wyboru platformy sklepowej:
Czy można stworzyć sklep internetowy na samym WordPressie bez WooCommerce?
Oczywiście, jednak wymagałoby to pracy całego zespołu programistów lub wykorzystania innej wtyczki e-commerce, która przez swoją niepopularność może być droga w utrzymaniu i posiadać błędy.
Jaką platformę sklepu internetowego wybrać?
Najlepszym rozwiązaniem są platformy open-source, które możemy dowolnie dostosowywać pod swój biznes – m.in. WooCommerce.
Ile kosztuje założenie (budowa) sklepu internetowego?
Budowa sklepu internetowego to inwestycja od 5000 do nawet 35000 zł netto jednorazowo w przypadku platform open-source lub miesięczna opłata kilkuset złotych przy platformach SaaS.
W przypadku WooCommerce, możliwe jest też stworzenie odpowiedniego rozwiązania całkowicie za 0 zł, w ramach projektu darmowego sklepu od studentów, którzy w ramach zaliczenia kursu, tworzą strony i sklepy na WordPressie, zyskując przy tym świetne portfolio, obecnie tak niezbędne na rynku IT.
Warto rzucić okiem na ich realizacje, odwiedzając portfolio.